Zebbes kamp. När Zebbe var 4 år fick vi reda på att han hade Duchenne MuskelDystrofi. Det här är vår berättelse.

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2011

Zebbe och pengar

Av Zebbes mamma - 12 augusti 2011 11:48

Zebbe har alltid sett upp till sin äldre syster som är en hejjare på att spara undan sina pengar. Hon lyckades på mindre än ett år spara ihop till ett eget DS. Ett tv-spel. Det kostade henne runt 2000 kr och hon jobbade för att få ihop pengarna. Hon var då 6 år gammal. Bland annat så var hon med i ett folkdanslag och dansade. Där tjänade hon ihop lite pengar som hon sedan sparade.


Zebbe däremot har aldrig fått någon chans till ett arbete. Han har heller aldrig varit intresserad av att arbeta. Fullt förståligt eftersom han är ett barn. Om barn ska jobba eller inte är väl en diskution som inte hör hemma här.... Men Felicia älskade det hon gjorde och det var på fritiden. Hur som helst så har ändå avundsjukan funnits där från Zebbe att Felicia har pengar jämt och inte han själv.


För ett tag sedan så fick han "jobba" lite här hemma. Med sysslor som han annars inte brukar få göra. Dvs plocka upp alla leksaker från små sykonens rum osv. det brukar småbarnen få göra själva annars. Men Zebbe ville ha lite pengar, så då gjorde han det och fick 20 kr för det.


Dessa pengar gick åt väldigt fort och ingenting sparades. Likaså pengar som han fått under sommaren har gått åt lika fort som de dykt in i hans hand. han har ingen spara känsla. Så nu till helgen så ville både han och hans syster köpa lite läsk och godis tillsammans. De har själva kommit på att om de går ihop och handlar så får de mer saker. :)


Problemet då blir att Zebbe har enbart 6 kr och Felicia betydligt mer. Vi har sagt att Felicia inte får betala mer än Zebbe. Och Zebbe har fått fundera ut hur han nu ska kunna lösa det här.


Han kom på själv med att ringa runt lite till kära släktingaroch hos mormor fick han napp... :) Ikväll ska få han få komma dit och äta middag och efter det hjälpa till med disken, samt få dammsuga ett rum. Inget stort rum och Zebbe orkar det. problemet när det gäller att ge Zebbe vettiga uppgifter är ju att han inte ska få ont, inte ta så långt tid och han ska ändå få känna att han gjort något betydelsefullt för någon. Orkar han inte hela golvet, så gör det inget. Han gör efter sin förmåga. Sen skulle han få en symbolisk summa för det och då har han pengar till helgen.


Fel eller rätt att göra så här.. det går nog att diskutera. Men jag lär mina barn att pengar är inget man bara får. Ibland får man lite extra. Ibland får man hjälpa till hemma utan betalt. Ibland får man betalt. Ibland får man godis och läsk till helgen och ibland får man betala det själv.


Detta har gjort att framför allt Zebbe har börjat förstå värdet utav pengar vilket gynnar honom som vuxen.


Idag satt han och funderade på hur långt tid det skulle ta för honom att köpa en egen dator.  Många månader blev det... :) Han började med att fråga oss om han kunde få en egen dator. Javisst sa vi.. Om du sparar ihop till det själv så...


Sen kan vi tänka oss att han får spara till hälften eller en tredjedel. Det är lite tuffare för honom att få ihop pengar. Han fyller år och det är jul inom en månad för honom och under året som går så har han inte så många möjligheter att få ihop pengar. Sen kan vi lägga till resten. Så har vi även gjort för Felicia. Men hon har det lite lättare. Ett halvår mellan jul och födelsedag... Då får man i allmänhet lite mera... :)


Zebbe har själv kommit på iden om att ställa upp ett bord och sälja saker. Här hemma.... Jag har då sagt att han måste gå till polisen och kolla om han får göra det. Att man måste kanske ha tillstånd. Han ville även baka egna chockladbollar och sälja....


Zebbe har haft det tufft med sin sjukdom och allt som varit kring det. Men jag tänker inte underlätta speciellt mycket för honom. Han ska på sina villkor och förutsättningar få lära sej hur man får ihop pengar och han börjar nu bli redo för det.


Ska bli spännande att få se hur det går för honom. Han är mäkta stolt över att han fått ett "jobb" ikväll... och han ser fram emot att få göra lite för någon annan och sen få köpa sitt eget godis till helgen. Jag tror det kommer att smaka betydligt godare än om jag hade köpt det... :)


// Mia, Zebbes mamma

 
 
Ingen bild

Eva N

12 augusti 2011 13:36

Jag är också övertygad om att godiset kommer att smaka mycket bättre när han har köpt det för egna pengar! Jag sparade på 5-kronor när jag var liten (de var inte lika vanliga då som nu) för jag skulle köpa en skrivmaskin tänkte jag. Sen ändrade jag mig och köpte en bandspelare istället och jag minns fortfarande ansiktsuttrycket på expediten när jag kom släpande på min stora påse med 5-kronor och skulle betala :-)Jag är glad att mina föräldrar lät mig handla för de pengarna jag faktiskt hade sparat ihop (mynten), för jag ville inte sätta in på banken och ta ut 100-lappar för DE hade jag ju inte sparat på. Jag var nog i Zebbes ålder då. :-)
Jag tror att det är väldigt nyttigt att man får lära sig pengars värde när man är liten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zebbes mamma - 18 maj 2017 13:51


Jäkligt dåligt med uppdateringar här har jag märkt. Men saker har hänt under dessa tre månader och jag har prioriterat det. Vad har hänt sen sist då? Otroligt mycket och allt får inte plats i ett inlägg. Behovet av att få skriva har åter väckts t...

Av Zebbes mamma - 8 februari 2017 13:56

Jag fick drömjobbet för ett tag sedan. En fast anställning på sjukhuset. Jag var så lycklig. Äntligen skulle jag göra det alla sagt åt mej genom åren. Bara för att Zebbe har en sjukdom så måste du leva på med ditt egna liv. Jag är utåt sett en jä...

Av Zebbes mamma - 14 december 2016 15:55

Året började med att lära oss nya andningshjälpmedel. Straxt innan julen förra året så fick Zebbe både ångmaskin och hostmaskin. Under ett besök på barnavdelningen på sjukhuset så bröt Zebbe ihop totalt. Hans underbara sjuksköterska gick in till ...

Av Zebbes mamma - 13 december 2016 19:45

Snart har ytterligare ett år gått på vår resa. I jan är det 9 år sedan jag fick reda på att Zebbe hade duchennes muskeldystrofi. Just där och då trodde jag aldrig att jag skulle få något som skulle kunna kallas ett normalt liv. Jag var helt i...

Av Zebbes mamma - 5 december 2016 21:10

Jag sitter nu i ett mörkt rum och nattar Zebbes yngsta lillebror. Känslorna börjar komma. Vad hände idag? Varför? Vad gjorde de? Varför reagerade jag som jag gjorde? Frågorna blir många när dagen man bävat för, tillslut är över och allt gick br...

Translate

Välkommen hit...

  

 

När du ser Zebbe, så tror du att du ser en fullt frisk 11 årig kille. En lekfull, glad kille som kanske är något långsam och klumpig när han springer.

 

En kille som bryr sej om andra och sprider stor glädje omkring sej.

 

Att hans muskler sakta bryts ned. Att han inte längre kan äta. Att han på nätterna ligger vaken, full av tankar kring hans sjukdom. Det syns inte.

 

Vår vardag är fylld av besök, möten och planering. Vi lever vårt liv med personlig assistans under dygnets alla timmar.

 

Välkommen hit och följ vårt liv, vår kamp mot tiden.

Vill du fråga om något??

29 besvarade frågor

Här finns vi också på nätet

Fotograf - Bilder på Zebbe mfl

Skriv gärna några rader här

Frille, Zebbes bästa vän

  

Frille föddes den 24 februari - 2009

Senaste inläggen

RSS

Era besök + 63744

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards